ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΠΙΝΑΚΑ


ΓΙΑΤΙ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ



Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012

Αχιλλέας- Λάρισα Κρεμαστή

Σε παλαιότερη ανάρτησή μας (http://theologoi-school.blogspot.com/2011/02/592011.html  ) είχε γίνει λόγος για τη στενή σχέση που κατέγραφε ο Βιργίλιος ανάμεσα στο μυθικό ήρωα Αχιλλέα και στην Κρεμαστή Λάρισα. Είχε τονιστεί  τότε πως "Το αποκορύφωμά τους (:των λόγων που καταγράφουν τη σχέση του Αχιλλέα με την Κρεμαστή Λάρισα)  είναι οι αναφορές του Βιργίλιου στην «Αινειάδα» που αναφέρονται στον «Λαρισαίο Αχιλλέα». Δε χωράει αμφιβολία πως ο Ρωμαίος ποιητής τον συνδέει με τη Λάρισα Κρεμαστή η οποία ανήκε στην περιοχή της Όθρυος που θεωρούνταν πως εξουσίαζε ο αρχηγός των Μυρμιδόνων και όχι στην κεντρική πόλη της Θεσσαλίας"
Ίδια αναφορά γίνεται και από τον Τερτυλλιανό στο έργο του "De pallio" (Περί του μανδύα), στο οποίο κάνει λόγο για το Λαρισαίο ήρωα, με αφορμή το γνωστό επεισόδιο στη Σκύρο, όπου η Θέτιδα είχε φορέσει στο γιο της γυναικεία ενδύματα για να μη λάβει μέρος στον Τρωικό πόλεμο. Φυσικά ο Αχιλλέας, σύμφωνα με το μύθο, μόλις είδε τα όπλα αμέσως ακολούθησε τον Οδυσσέα που είχε πάει για να τον καλέσει. Όπως γράφει ο εκκλησιαστικός συγγραφέας (IV,2):
Habitum transferre ita demum culpae prope est, si non consuetudo, sed natura mutetur. Sat refert inter honorem temporis et religionem. Det consuetudo fidem tempori, natura deo. Naturam itaque concussit Larissaeus heros in uirginem mutando, ille ferarum medullis educatus (unde et nominis concilium, quandoquidem labiis uacuerat ab uberum gustu), ille apud rupicem et siluicolam et monstrum eruditorem scrupea schola eruditus. Feras, si in puero, matris sollicitudinem patiens; certe iam histriculus, certe iam uirum alicui clanculo functus adhuc sustinet stolam fundere, comam struere, cutem fingere, speculum consulere, collum demulcere, aurem quoque foratu effeminatus, quod illi apud Sigeum strongyla seruat.


Η σχέση που βλέπουν οι Λατίνοι συγγραφείς ανάμεσα στη Λάρισα Κρεμαστή (σημερινή Πελασγία Φθιώτιδας) και στο μυθικό ήρωα είναι προφανής. Πρόκειται ουσιαστικά για μία παράδοση διαδεδομένη σε όλη τη λατινική δύση (αν σκεφτεί κάποιος πως ο Τερτυλλιανός γράφει από την Καρχηδόνα), που αναδεικνύει τη σπουδαιότητα, την αξία και το θαυμασμό που έδειχναν γι' αυτόν τον τόπο.  Ο Αχιλλέας είναι γνωστός ως Λαρισαίος ήρωας. Δε χρειάζεται καν να αναφερθεί το όνομά του! Προσδιορίζεται από την ένδοξη περιοχή που συνδέεται με αυτόν! 

1 σχόλιο: