ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΠΙΝΑΚΑ


ΓΙΑΤΙ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ



Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020

Σενάριο μαθήματος Β΄ Λυκείου



ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
ΤΑΞΗ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΒΑΣΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ: ΘΕΟΣ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ (ΘΕ) 1.3: ΒΙΩΜΑ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ: ΕΝΑ ΔΙΩΡΟ (ΤΟ 3Ο )

Τα Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα (ΠΜΑ) είναι:

Οι μαθητές/μαθήτριες να:
-              αναγνωρίζουν την έκφραση του βιώματος στη λατρεία και στη ζωή  της Εκκλησίας,
-              διερευνούν εκφράσεις  θρησκευτικού βιώματος, συλλογικού και ατομικού, στις θρησκείες. 

Επομένως: Ανά μία ώρα θα διατεθεί για την ανάλυση κάθε ΠΜΑ

Σενάριο διδασκαλίας

1η ώρα: Το βίωμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία

Ø  Περιγραφικός ορισμός από τους μαθητές « Τι είναι βίωμα, και ειδικότερα θρησκευτικό βίωμα»
Διαβάζεται ατομικά από κάθε μέλος της τάξης το κείμενο  «Η Παναγιά του Βάλτου» (σσ. 25-26 του φακέλου).  Στη συνέχεια καλούνται οι μαθητές να περιγράψουν πως κατανοούν το βίωμα και πως το βλέπουν να εκδηλώνεται στη θρησκευτική ζωή του Ορθόδοξου Χριστιανού.

Ø  Εφημερίδα τοίχου, που καλούνται να τη συμπληρώσουν οι μαθητές σταδιακά, κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας στην τάξη. Υπάρχει μόνο ένας απλός ορισμός του θρησκευτικού βιώματος (: θρησκευτικό βίωμα είναι η θρησκευτική εμπειρία που αποκτάει κάποιος, όταν έχει ζήσει ένα καθοριστικό γεγονός που έχει «σημαδέψει» τη ζωή του. Για τον ορισμό πρβλ και Βικιλεξικό https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%B2%CE%AF%CF%89%CE%BC%CE%B1 ).

Ø  Θεατροποίηση του κειμένου «Όταν του μοιάσουμε…»  (σσ. 31-32 του φακέλου ). Δύο μαθητές, αφού διαβάσουν το κείμενο, υποδύονται το «Γέροντα» και τον «Πάτερ». Αν χρειαστεί διαβάζεται από το φάκελο. Οι μαθητές καλούνται να κρατήσουν σημειώσεις. Στη συνέχεια συζήτηση με θέμα: «Χρειάζεται να υπάρχουν προϋποθέσεις, ώστε να αναπτυχθεί το θρησκευτικό βίωμα στους ανθρώπους της Εκκλησίας;».

Ø  Το βίωμα εκδηλώνεται με τη δημιουργία. Χρησιμοποιείται η εικόνα της σ. 27 του φακέλου (τηλεφωνικός θάλαμος – εικόνισμα) και το ποίημα «Η Ορθοδοξία»  (σ. 27). Συζήτηση: Βίωμα και εμπειρίες που προέρχονται από αυτό.

Ø  Λατρεία και βίωμα. Επεξεργασία κειμένου «Η Θεοσκέπαστη» (σσ. 26-27). Δραστηριότητα «Ανακριτική καρέκλα». Ένας προσκυνητής απαντάει σε ρωτήσεις για την εμπειρία που έζησε στο προσκύνημα στη Θεοσκέπαστη.


2η ώρα.: Το βίωμα στις θρησκείες

Ø  Δύο κείμενα και μία πρόταση για το βίωμα στο Ισλάμ. Κείμενα για την αγάπη του Θεού και την αληθινή πίστη. Ποίημα Τζαλαλαντίν Ρουμί (σσ. 28-29). Κείμενο του Τζοναΐντ που μοιράζεται σε φωτοτυπία.  Όλοι οι μαθητές γράφουν σε χαρτάκι που τους έχει μοιραστεί μόνο μία πρόταση για την αγάπη του Θεού στο Ισλάμ. Επικόλληση στον πίνακα. Συζήτηση

Κείμενο (ΣΥΝΑΞΗ 27/1988, εσωτερική σελίδα εξώφυλλου)



Ø     Μελέτη του κειμένου «Γιόγκα και ησυχαστική παράδοση» (σσ. 29-30 του φακέλου) από όλη την τάξη. Ένας μαθητής κάνει μία πρώτη ανάγνωση και κρατούνται σημειώσεις . Στη συνέχεια διάβασμα και πάλι του κειμένου. Όποιος μαθητής έχει να κάνει σχετική παρατήρηση διακόπτει τον αναγνώστη και γίνεται συζήτηση. Συμπεράσματα.

Ø  Τελικό συμπέρασμα. Σπουδή στην εικόνα «Ο Χριστός σήμερα- ανάμεσά μας». Δραστηριότητα «Παγωμένη εικόνα» με το ίδιο θέμα.


Πνευματικά δικαιώματα © Νικόλαος Παύλου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου