ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΠΙΝΑΚΑ
ΓΙΑΤΙ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014
Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2014
Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014
Μέγας Αντώνιος, Μέγας Αθανάσιος, Κύριλλος Αλεξανδρείας
Αποσπάσματα από το PROPYLAEUM AD ACTA SANCTORUM
[1] [14] Μνήμη τοῦ ὁσίου πατρὸς ἡμῶν Ἀντωνίου [15] τοῦ μεγάλου, οὗ ὁ βίος συνεγράφη ὑπὸ Ἀθανασίου [16] τοῦ μεγάλου [τοῦ μεγάλου Ἀθανασίου Sa.] . Οὗτος ὁ ἅγιος πατὴρἡμῶν τὸ [17] μὲν γένος ἦν Αἰγύπτιος, ἐκ πατέρων καὶ προγόνων [18] τὴν εἰς Χριστὸν πίστιν δεδιδαγμένος. Ἤκμασε δὲ [19] ἐν τοῖς χρόνοις Διοκλητιανοῦ καὶ Μαξιμιανοῦ καὶ[20] παρέτεινε μέχρι τῆς εὐσεβοῦς βασιλείας [μέχρι τοῦ εὐσεβεστάτου βασιλέως Sa.] Κωνσταντίνου. [21] Ἐπιδοὺς δὲ ἑαυτὸν τῇ ἀσκητικῇ [22] ἀγωγῇ [διαγωγῆ Sa.] , τοσοῦτονὑπερέβαλλε [ὑπερέβαλε Sa.] πάντας, ὡς ὑποτύπωσις [23] εἶναι τῶν ἐφεξῆς. Καὶ τὸ παράδοξον, ὅτι [24] καὶ πρῶτος ἢ κομιδῇ μετ᾽ ὀλίγους τῆς ὑπὲρ [25] ἄνθρωπον πολιτείαςγέγονεν ἀρχηγός· καὶ μόνος [26] σχεδὸν εἰς τὸν [τῆς ἀρετῆς add. Sa.] ἀκρότατον ἤλασεν [f. 134v.] ὅρον. Ἀλλὰ τὰ [27] μὲν διαβεβοημένα περὶ αὐτοῦ πᾶσι περιττὸν ἐπεκδιηγεῖσθαι[ἐκδιηγεῖσθαι Sa.] . [28] Τοσοῦτον δὲ μόνον εἰπεῖν ἀναγκαῖον, [29] ὅτι ἐν θνητῷ σώματι τοῦ σώματος ἀπανίστατο [30] καὶ τὰς τῶν ψυχῶν ἀνόδους ἑώρα καὶ τοὺς ταύτας[31] εὐθύνοντας δαίμονας, ὃ τῆς νοερᾶς καὶ ἀσωμάτου [32] ἦν φύσεως. Ζήσας δὲ πρὸς τοῖς ἑκατὸν ἔτη πέντε,
[Page 398]
[14] πρὸς Κύριον ἐξεδήμησε. Τελεῖται δὲ ἡ αὐτοῦ [15] σύναξις ἐν τῇ ἁγιωτάτῃ [om. Sa.] μεγάλῃ ἐκκλησίᾳ
[1] [9] Μνήμη τῶν ἐν ἁγίοις πατέρων ἡμῶν καὶ [10] ἀρχιεπισκόπων γενομένων Ἀλεξανδρείας Ἀθανασίου [11] καὶ Κυρίλλου. Τούτων ὁ μὲν ἅγιος Ἀθανάσιος [12] ἦν ἐπὶ τοῦμεγάλου Κωνσταντίνου· καὶ ἐν τῇ [13] πρώτῃ κατὰ Νίκαιαν συνόδῳ μήπω τεταγμένος ἐν [14] ἐπισκόποις, [f. 135.] λόγοις σοφίας καὶ γραφικαῖς ἀποδείξεσι [15] τὸν Ἄρειονκατῄσχυνε. Μετὰ δὲ τὴν τελευτὴν [16] τοῦ μακαρίου Ἀλεξάνδρου ἐπίσκοπος καταστάς, [17] παρὰ Κωνσταντίου ἐν διαφόροις ὑπερορίαις [18] ἐλαύνεται καὶ ἐπὶ δύο καὶτεσσαράκοντα χρόνοις [19] τοῖς διωγμοῖς ἐναθλήσας, πρὸς Κύριον ἐξεδήμησεν. [20] Ὁ δὲ ἅγιος Κύριλλος ἦν ἐπὶ τῆς βασιλείας [21] Θεοδοσίου τοῦ μικροῦ, ἀδελφιδοῦςγεγονὼς Θεοφίλου [22] τοῦ ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας καὶ τοῦ [23] θρόνου ἅμα διάδοχος. Γέγονε δὲ προστάτης τῆς [24] ἐν Ἐφέσῳ ἁγίας τρίτης συνόδου καὶ τὸν δυσσεβῆ[25] καθεῖλε Νεστόριον, βλάσφημα πολλὰ κατὰ τῆς [26] ἁγίας δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου δογματίσαντα. [27] Ἐν πολλοῖς οὖν κατορθώμασι διαλάμψας, πρὸς [28] Κύριονἐξεδήμησεν. Ὑπῆρχον δὲ κατὰ τὴν ἰδέαν [29] τοῦ σώματος ὁ μὲν ἅγιος Ἀθανάσιος μέτριος τὴν [30] ἡλικίαν, ἠρέμα πλατύς, ἕγκυφος, χαρίεις τὸ πρόσωπον, [31] εὔχρους,ἀναφαλαντίας, τὴν ῥῖνα ἐπίγρυπος, [32] γενείῳ οὐκ ἐπιμήκει ἐπιπλατεῖ δὲ τὰς σιαγόνας [33] πυκάζων καῖ στόματι οὐ βραχὺ [βραχεῖ Sa.] ἐντετμημένος [ἐντετημημένος Sa.] , [34]πολιὸς ἄγαν, οὐκ ἀκραιφνεῖ τῷ λευκῷ ἀλλ᾽ ὑποξανθίζοντι [35] κεχρημένος. Ὁ δὲ ἅγιος Κύριλλος ὀλίγον [36] τοῦ μετρίου τὴν ἡλικίαν κατεσπασμένος, βραχύ τι [37] πρὸς τὸεὐχρούστερον τὴν πρόσοψιν [ἀλλὰ ἀεὶ μὲν Sa.] ἀπονενευκώς, [38] ὀφρῦσι δασείαις τε καὶ μεγάλαις εἰς ἀψίδας [39] κυκλουμέναις ὑπογράφων τὸ μέτωπον, ἐπίρριν, τὸ [40] τῶνμυκτήρων διάφραγμα [δὲ add. Sa.] φέρων προσπεπτωκός, [41] ἐντεταμένος [βιβλίον ἐν νυκτὶ Sa.] τὰς παρειάς, χείλεσι παχυτέροις [42] τὸ στόμα διεσταλμένος, φαλακρὸς ἐπὶμετώπῳ [43] βραχεῖ, δασεῖ [ἀλλὰ ἄνωθεν Sa.] καὶ ἐπιμήκει τῷ πώγωνι σεμνυνόμενος, [44] οὖλος, ἑκατέραν τὴν τρίχωσιν ὑπόξανθος,
[Page 400]
[9] μιξαιπόλιος. Τελεῖται δὲ ἡ αὐτῶν σύναξις ἐν τῇ [10] ἁγιωτάτῃ [om. Sa.] μεγάλῃ ἐκκλησίᾳ.
Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2014
ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΒΑΠΤΙΣΤΗΣ: Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Ένα επίκαιρο σενάριο μαθήματος
Δ.Ε.
9: ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΒΑΠΤΙΣΤΗΣ: Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Στόχοι:
Κύριος στόχος
διδασκαλίας:
·
να ενημερωθούν
οι μαθητές για την προσωπικότητα και το έργο του Βαπτιστή που αποτελούσε τον
Πρόδρομο του Χριστού
Επί μέρους στόχοι:
·
να γίνουν ακόμη
περισσότερο γνωστές κάποιες κοινωνικές, θρησκευτικές και πολιτικές πτυχές της
Παλαιστίνης κατά το 1ο μισό του 1ου αι. μ.Χ.
·
Να αναδειχτεί η
επιρροή που είχαν οι μεγάλες θρησκευτικές προσωπικότητες
·
Να
αποσαφηνιστούν καταστάσεις που συνδέονταν με την Ηρωδιανή δυναστεία. Αυτή η
γνώση είναι βασική για την κατανόηση στοιχείων της διδασκαλίας του Ιησού και
του αρχέγονου χριστιανισμού
·
Να γίνει γνωστή
η θέση του Βαπτιστή στη χριστιανική λατρεία
Πορεία της διδασκαλίας:
Αρχικά παρουσιάζεται ένα βίντεο
από την ιστοσελίδα του Youtube
( www.youtube.com ) η οποία περιλαμβάνει πολλά στοιχεία από τη
δράση του Ιωάννη του Βαπτιστή. Η
διεύθυνσή του είναι
Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014
Ο Χρόνος και ο Φιλόσοφος
Σκεφτήκαμε, να βρούμε έναν άνθρωπο που είχε άμεση σχέση με το χρόνο για να τον προβάλλουμε. Αυτός μάλλον είναι ο φιλόσοφος Im. Kant. Είναι γνωστό ότι διαχειρίζονταν με σχολαστική ευλάβεια το χρόνο του. Αφού οι συμπολίτες του ρύθμιζαν τα ρολόγια τους, ανάλογα με την ώρα που έκανε τον περίπατό του. Τόσο συνεπής ήταν, που δεν αργούσε ούτε ένα δευτερόλεπτο σε αυτή την καθημερινή του συνήθεια!
Ακολουθεί λοιπόν,μαζί με τις ευχές για Καλή Χρονιά, ένα κείμενο για το φιλόσοφο του Καθαρού Λόγου,
Η «ΚΟΠΕΡΝΙΚΕΙΑ» ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
O ανθρώπινος
λόγος δε μπορεί να απαντήσει σε φορτικά ερωτήματα, αφού αναζητεί απαντήσεις
μέσω των εμπειρικών δεδομένων. Προσφεύγει λοιπόν σε ανώτερες αρχές. Aυτό το εγχείρημα είναι η
Μεταφυσική.
Αυτή όμως γίνεται ένα πεδίο ατέρμονων διαμαχών αφού από τη μία μεριά ο
λόγος αποδεικνύει την ύπαρξη Θεού, ψυχής κοκ, ενώ από την άλλη αποδεικνύει τα
αντίθετα.
Η Μεταφυσική δεν πρέπει να απορρίπτεται, είναι φυσική καταβολή του
ανθρώπου. Ο Καντ θέτει το ερώτημα πως είναι δυνατή. Είναι δηλαδή μία επιστήμη
του καθαρού λόγου; Αυτό δε μπορεί να λυθεί από την εμπειρία, αλλά από την αυτοκριτική του λόγου. Αυτό σημαίνει πως
θα κριθεί η νοητική δύναμη αναφορικά με όλες τις γνώσεις, οπότε θα φανεί με
ποια έννοια είναι δυνατή η Μεταφυσική (δηλαδή η Μεταφυσική είναι μία ενέργεια
της νόησης και δεν αφορά την εμπειρία. Μπορείς για παράδειγμα να πεις πως
προσλαμβάνεις το Θεό μέσω της εμπειρίας; Όχι λέει ο Καντ, γιατί είναι ενέργεια
της νόησης).
Στην πραγματικότητα ο Καντ ενδιαφέρεται να βάλει τη Μεταφυσική σε ένα
δρόμο επιστήμης. Και αυτό γιατί είναι σε έναν δρόμο τυφλών αναζητήσεων και δεν
έχει μία αποδεκτή μέθοδο.
Πρέπει λοιπόν να υπάρξει μία αλλαγή στο φιλοσοφικό τρόπο του
σκέπτεσθαι για να γίνει αυτό. Αυτή τη προσπάθεια ο Καντ τη συγκρίνει με την
επανάσταση του Κοπέρνικου στην αστρονομία. ‘Όπως ο τελευταίος απέδειξε πως
ενάντια στις αισθήσεις ο ήλιος είναι το κέντρο, έτσι και ο Καντ τόνισε πως το
κέντρο της γνώσης δεν είναι τα πράγματα, αλλά ο νους!
Όμως ο φιλόσοφος εδώ αναιρείται! Γιατί αυτή η σκέψη σημαίνει πως τα
αντικείμενα της γνώσης μας δεν είναι
πράγματα καθεαυτά (:κάτι δηλαδή υπαρκτό), αλλά φαινόμενα. Ο κριτικός
λοιπόν λόγος αυτοπεριορίζεται αφού γνωρίζει τους υπερβατολογικούς όρους της
εμπειρίας.
Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013
Στο Χριστό...στο Κάστρο
Δε θα μπορούσε να λείψει ο κυρ-Αλέξανδρος από τα Χριστούγεννα! Ούτε και η αναφορά στο έξοχο αφήγημά του "Στο Χριστό...στο Κάστρο"! Όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά γιατί θυμίζει αθώες εποχές σε ένα σήμερα που μοιάζει τόσο επιτηδευμένο....
Τρίτη 24 Δεκεμβρίου 2013
Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2013
Βροχή....
Επειδή μας λείπει η βροχή....

Κ. Π. Καβάφης "Η βροχή"
................................
Βροχή, που τα μικρά παιδιά
κοιτάζουνε χαρούμενα
μέσ’ από κάμαρη ζεστή,
κι όσο πληθαίνει το νερό
και πέφτει πιο μεγάλα,
χτυπούν τα χέρια και πηδούν.
Βροχή, που ακούν οι γέροι
με σκυθρωπήν υπομονή,
με βαρεμό κι ανία·
γιατί εκείνοι από ένστικτον
δεν αγαπούνε διόλου
βρεμμένο χώμα και σκιές.
Βροχή, βροχή — εξακολουθεί
πάντα ραγδαία να βρέχει.
Μα τώρα πια δεν βλέπω.
Θόλωσ’ απ’ τα πολλά νερά
του παραθύρου το υαλί.
Στην επιφάνειά του
τρέχουν, γλιστρούν, κι απλώνονται
κι ανεβοκατεβαίνουν
ρανίδες σκορπισμένες
και κάθε μια λεκιάζει
και κάθε μια θαμπώνει.
Και μόλις πλέον φαίνεται
θολά-θολά ο δρόμος
και μες σε πάχνη νερουλή
τα σπίτια και τ’ αμάξια.
(Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993)
Κι' ένα σχετικό "χαϊκού" (γιαπωνέζικη μορφή ποίησης) του Τζάκ Κέρουακ
"Να πω όχι...
Η βροχή γέμισε το μπάνιο των πουλιών...
Άχρηστη, άχρηστη η βαριά βροχή
τραβάει για τη θάλασσα"
Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013
ΒΙΒΛΟΣ ΚΑΙ ΔΑΡΒΙΝΟΣ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ Ή ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ
Όπως
είναι γνωστό η θρησκευτική διδασκαλία για τη δημιουργία του κόσμου και του
ανθρώπου στα σχολεία μας έχει ως πηγή της τους στίχους Γεν. 1,1-2,25 της
Παλαιάς Διαθήκης. Σε αυτούς ο Θεός δημιουργεί τον ουρανό και τη γη, το φως, το
στερέωμα, τη στεριά και τη θάλασσα, τον κόσμο των φυτών, τα ουράνια σώματα, τα
ζώα της θάλασσας και της στεριάς και τέλος τον άνθρωπο. Η αφήγηση ολοκληρώνεται
με καταγραφές που αφορούν την αποστολή και τα προνόμια του ανθρώπου, καθώς και
με επισημάνσεις για την αξία της λεγόμενης έβδομης ημέρας της δημιουργίας.
Το
ζήτημα είναι τι πρέπει να διδαχτούν οι μαθητές από την αφήγηση της Παλαιάς
Διαθήκης
Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013
Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013
"Βίβλος και Οικουμένη" Το ιστολόγιο του καθηγητή κ. Μιλτιάδη Κωνσταντίνου
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)