Απευθύνεται στον κράτιστο Θεόφιλο
(Ρωμαίος αξιωματούχος;). Πιθανόν το «Θεόφιλος» θα πρέπει να εκληφθεί ως επίθετο
Ως συγγραφέας του έχουν προταθεί από την έρευνα
οι:- Ο «Λούκιος εκ Κυρήνης» (Πρ 13,1)
- Ένας εκ των εβδομήκοντα μαθητών
- Ένας από τους «δύο στο δρόμο προς
Εμμαούς»
- Καταγόμενος εκ Φιλίππων (γιατί τότε δεν
έμενε σε δικό του σπίτι στην παραμονή της ομάδας του Παύλου εδώ;)
- Αρχαία παράδοση: ο ιατρός Λουκάς-συνοδός
του Παύλου (Κολ. 4,14)
Σκοπός της συγγραφής: Η πρώτη απολογία του χριστιανισμού στο Ρωμαϊκό
κράτος (Streeter)
Όμως στο έργο παρουσιάζεται η μέγιστη συμπάθεια για τα περιθωριακά
στρώματα της ιουδαϊκής κοινωνίας. Επομένως δεν είναι ένα κείμενο «απολιτικό»,
δηλ. αμέτοχο με τα προβλήματα των ανθρώπων. Άλλωστε η αλλαγή του κόσμου, ο ερχομός
της Βασιλείας του Θεού, θα έλθει όταν αλλάξουν τελείως οι δομές του κόσμου.
Ταυτόχρονα δεν πρέπει να λησμονείται η αποστροφή του Ιησού για μορφές εξουσίας (Φαρισαίοι, Σαδουκαίοι, Ηρωδιανοί κ.α.).
Χρόνος και τόπος συγγραφής:
Μετά το 65 μΧ
Αντιόχεια
Ρώμη
Έφεσος (ως επιχείρημα φέρεται και η
έκδοση των επιστολών στην Έφεσο)
Κύρια χαρακτηριστικά του έργου
Η ρωμαϊκή εξουσία εμφανίζεται ανεκτική
έναντι του χριστιανισμού. Οι Ιουδαίοι είναι υπεύθυνοι για την Σταύρωση.
Κοινωνικά ενδιαφέροντα του συγγραφέα (τα
κοινωνικά ενδιαφέροντα είναι συνδεδεμένα με την πολιτική κατάσταση. Πως
εξηγείται τότε η αντίληψη για «απολιτικότητα» του Λουκά;)
Ιδιαίτερη συμπάθεια σε εθνικούς και
Σαμαρείτες! (Παύλειος τοποθέτηση του συγγραφέα)
Αγάπη σε ασθενείς, καταφρονεμένους,
ταπεινούς, γυναίκες, παιδιά
Ο Χριστιανισμός είναι ο αληθινός
Ιουδαϊσμός άρα δικαιούται νομικής κατοχύρωσης(!)
Ο Χριστιανισμός δεν είναι επαναστατικό
αλλά θρησκευτικό κίνημα
Θείος χαρακτήρας του Χριστιανισμού και η
γοργή εξάπλωσή του είναι έργο της ενέργειας του Αγίου Πνεύματος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου